Saturday, July 24, 2010

Apa nak buat kalau rasa tak sabar dengan karenah anak/anak2...?

...fresh from oven.........

Ini adalah tips utk diri saya sdiri sbnarnya. Sangat berkesan utk diri saya (tapi tak semestinya berkesan utk diri anda ye). Pernah baru2 ni, saya rasa mcm tak tahan sabarrrrrrrrrrrrrrrrrr je dengan anak dara yg baru mencecah 2 tahun bulan lepas. Tangan terasa gatalllllll je nk cubit kat kaki anak dara, mulut rasa ringannnn je naikkan suara. Tapi saya cuba bertahan... dan bertahan.... dalam hati Tuhan saja yang tahu. Saya harus sedar anak 2 tahun tu apalah sangattt yg dia tahu kan...?

Sebelum saya tidurkan anak dara pd mlm tersebut, tengah damia lelap2 ayam saya mintak maaf dengan damia. Damia angguk2 seolah2 faham. Dan pd masa itulah saya terimbas kembali kenangan2 sewaktu mengandungkan damia, melahirkannya, memeluknya pd saat2 dia dilahirkan.... dan segala2nya muncul dalam fikiran saya seolah2 semuanya baru semalam berlalu. Segala2nya bagaikan pita rakaman yang dimainkan di hadapan mata saya...

Dan saya bangun, terus menyelak2 kembali gambar2 sewaktu damia dilahirkan, saat2 saya menghadapi kesakitan utk bersalinkan damia, saat2 damia menangis pada kali pertama.... Tanpa sedar air mata saya mengalir laju. Betapa menyesalnya saya kerana ada perasaan marah yg tak mampu ditahan kepadanya. Normal laaa kan kalau anak 2 tahun aktif tak duduk diam walaupun sesaat kan? Normal laaa kalau damia nakkan sesuatu, damia akan merengek kan? 2 tahun je pun kan? Bukannya 12 tahun...

Saya insaf, semuanya adalah hak damia utk dimanjakan, dipeluk dan disayangi sepenuh hati. Tanpa mengira si ibu penat atau apa keadaan sekalipun. Mengimbas kembali saat2 pahit manis semasa mengandung, melahirkan dan membesarkan damia merupakan ubat paling mujarab utk saya supaya sentiasa sabar dgn karenah damia. Walau apa keadaan sekalipun..........

.... damia,
ketahuilah olehmu nak, mama sangat2 menyayangimu...
memang tiada galang gantinya di dunia ini...
moga2 mama terus bersabar melayani karenahmu...
terima kasih kerana memberikan peluang utk mama bergelar IBU....
alhamdulillah....

2 comments:

kinna said...

sedih plak..terpikir saya pon penah marah zulfa..lagila sbb dia ade adik b4 2thn..
insaf la (tp kalo tak mrh nti melampau pulak..ke x?)

lailasani said...

huhu.. mmg sedih...

tak melampau kalau tak marah...
cuma cara marah tu kita kena tgk sbnrnya bersesuaian ke tak dgn umurnya....
sbb budak2 kecik ni semuanya dia serap dan akan ikot ape yg kita buat... dan kemungkinan besar boleh mberontak bila makin besar....
cthnya cam anak dara saya,
sy pernah tinggikan suara tp dia marah saya balik... salahnya adalah saya sbb tunjuk dia cara begitu utk marah.... tp sy bereksperimen dgn marah dia cara lembut... cakap baik2, terus dengar kata dan tak buat lagi dah...
moga2 kita terus belajar utk tackle anak2.. insyaallah...

Blog Widget by LinkWithin