Saturday, December 31, 2011

..bbrp jam je lagi... 2012!

...azam baru sudah tersemat sejak muharram, masuk 2012 nk tambah sikit azam tahun ni... INSYAALLAH.
tahun lepas saya cuba utk tak target ape2, mmg hambar rasa kehidupan sbb tak fikirkan matlamat, opss.. bukanlah matlamat hidup, matlamat utk tahun yg sudah lepas. bila dah sampai penghujungnya, takleh nk review, takleh nk bukak docs yg tercatit segala matlamat itu. hanya ada 2-3 saja yg mana separa tercapai. Apa2 pun syukur alhamdulillah kerana masih diberi nikmat nafas, nikmat macam2, masih lagi diberi peluang utk menyayangi anak2 dan keluarga tercinta. ALHAMDULILLAH syukur padaMU Ya ALLAH.

utk tahun hadapan, 2012 pasti akan ada matlamat yang berjela2.:)
IK kata org yg tak merancang adalah org yang merancang utk GAGAL!.... huhuhu... jadi, kita perlu ada azam, ada target, bila ada target, kena ada perancangan, bila ada perancangan, INSYAALLAH berjaya......
:)... dan segala perancangan mestilah diiringi DOA kepada Yang MENCIPTA.

nota tangan saya : mari senaraikan segala target dan azam tersebut kerana kalau dilistkan dalam kepala sahaja, kita mungkin akan terlupa.....

Saturday, December 17, 2011

Jangan lupa utk berzakat ye wahai kawan2..(ZAKAT PENDAPATAN)

Ramai yang menganggap zakat pendapatan tak perlu dibayar selagi keperluan sendiri belum dilunaskan, hutang kad kredit belum habis bayar, loan rumah tak habis2 dan macam2 lagilah. Tapi sebenar kita silap... Begitu juga dengan saya di zaman2 dahulu kala. Dah laa tak tau, tak pulak mencari. Memanglah sampai bila2 pun taktau kan. Alhamdulillah dah makin dewasa ni, ada sedikit sinar yang ALLAH kurniakan supaya celik zakat. 
Jangan risau, jgn bimbang dengan duit kita yg keluarkan utk mbayar zakat. Kerana itu adalah HAK mereka yg berhak, kerana apa yg kita dapat hari ini terkandung didalamnya HAK org2 yg berhak tersebut. Mari kita sama bersihkan hati, bersihkan jiwa, bersihkan akhlak dengan menunaikan zakat.
 KEWAJIPAN MENUNAIKAN ZAKAT
Firman Allah..
" Dan dirikanlah kamu akan solat dan tunaikanlah zakat "
Al-Baqarah, ayat 43
...
Firman Allah..
" Ambillah sebahagian daripada harta mereka menjadi sedekah (zakat) supaya dengannya dapat membersihkan diri mereka daripada dosa dan menyucikan mereka dari akhlak yang buruk.."
At-Taubah, ayat 103
...

Hadith Rasulullah S.A.W
" Bentenglah harta kamu dengan berzakat dan ubati pesakit-pesakit kamu dengan bersedekah serta hadapilah gelombang bala dengan menangis dan mengadu kepada Allah "
Riwayat Abu Daud, At-Tabarani dan Al-Baihaqi
...

Kewajipan mengeluarkan Zakat kepada pemerintah
Hadith Rasulullah S.A.W, diriwayatkan oleh Sa'id ibn Mansur dari Suhail r.a katanya :
" Telah berkumpul padaku nafkah, yang padanya ada zakat, yakni telah sampai nisab zakat, maka aku bertanya kepada Saad Ibn Umar, Abu Said Al-Khudry, Abu Hurairah, kataku: Apakah aku mengagihkannya sendiri atau aku berikan kepada penguasa? Semua mereka menyuruh aku memberikan kepada penguasa. Seorang pun tidak akan ada di antaranya yang menyuruh aku agih sendiri.."
...
http://www.maij.gov.my/zakat/index.html

Thursday, December 15, 2011

Dah Disember dah....

Hmm... pejam celik pejam celik dah penghujung tahun dah pun. Amacam dengan azam yg dibina awal tahun 2011 aritu? semua dah tercapai ke kawan2? Saya tahun ni tak tulis ape azam, tu yg takleh nk review pun ujung2 tahun ni. Tapi, awal muharram aritu saya baru je berazam yg agak susah juga utk dicapai. Perlu usaha yang gigih dan kekentalan hati yg sangat tinggi. Apa dia azam tu? Tunggu!!!!!!!!!
Bakal dikongsikan di sini atau di blog2 lain yg bakal dipublish. INSYAALLAH. Harap2 tak tertangguh sampai hujung tahun depan laaa... kekekekekke....

Saja nak kongsikan gambar budak bambam nih..:)


Nota tangan saya : Hint utk azam baru saya, TURUNkan....

Wednesday, December 14, 2011

Bonda sudah kembali ke tanah air

Alhamdulillah, bonda saya telah kembali ke tanah air pada 29hb November yg lepas walaupun ada sedikit delay dr jadual asal. Alhamdulillah. Masih belum sempat bertemu dengan bonda tapi dr perkhabaran adik beradik dan anak saudara, bonda sihat walafiat, cuma kurus sedikit drp sebelum ke sana. Moga2 bonda mendapat haji yang mabrur..... INSYAALLAH.

Tak sabar utk bertemu bonda........ huhuhuhu

Thursday, September 29, 2011

Perkhabaran gembira....

Alhamdulillah, InsyaALLAH bonda saya bakal mengerjakan haji pada tahun ini. Tadi baru dapat surat pengesahan yang bonda bakal bertolak pada 16 Oktober ini dari Airport K.Terengganu. Alhamdulillah. Syukurrr....
Cuma jauh di sudut hati saya, terasa amat sedih kerana tidak dapat menemani bonda ke sana. Doa saya moga ALLAH sentiasa melindungi bonda sepanjang bonda dalam perjalanan ke sana dan juga sepanjang berada di sana. Moga2 bonda selamat pulang semula ke tanah air dengan selamat dan sihat. Tiada apa yang dapat saya bekalkan kecuali doa.. doa... doa..dan doa. Sedih pula rasanya kerana inilah pertama kali bonda yang meninggalkan kami, biasanya bonda yang menghantar kami utk ke mana2. Sudah pasti saya akan merinduinya...:(

Insyaallah, kami sekeluarga akan pulang ke kampung utk menghantar bonda di K. Trg nanti. Penerbangan dr K. Trg nanti akan terus ke Jeddah. Tak perlu singgah di KL lagi dah seperti sebelum2 ni. Dgr2 khabar MB Trg yang tetapkan begitu. Saya pun tak pasti kebenarannya. Tp yang pasti bonda saya lebih happy dgn penerbangan seperti ini. Katanya tak perlu lagi bersesak2 di KL pulak... Apa2 pun saya mendoakan yang terbaik utk bonda. InsyaALLAH.


Tuesday, September 27, 2011

Taska oh taska.....

Ini adalah sesi luahan perasaan di tengah malam2 buta.:(

Baru je selesai basuh baju anak2 yang dibawa balik dari taska. Semuanya han**ing. Kakak damia terrrrkenc**ng atas tilam. Mungkin time dia tido. Aduhaiiii adik2 pengasuh, kalau dah tau pelapik tilam, seluar kakak damia terkena air kenc**ng, kenapa laaaa dicampurkan semua skali dalam beg baju kotor. Beg baju kotor tu pulak dimasukkan dalam beg baju2 yang masih belum dipakai. Semua berbau.... Sabar jelah. Ini bukan kali pertama, dah beberapa kali dah. Saya mmg sengaja tidak memesan pengasuh2 ni supaya asingkan baju/seluar yg terkena air kencing dgn baju2 lain. Memang silap sayalah. Tapi jauh nun di sudut hati saya, 1-2X mungkin diorang tak ada plastik utk asingkan baju2 tersebut. Tapi kalau dah berkali2 berlaku perkara yang sama, mmg telahan saya silaplah rasanya. Memang 'policy' diorang kot masukkan semua skali baju2 kotor tu dalam beg yg sama. Besok saya akan bekalkan plastik utk diorang. Harap perkara ni tak berlaku lagi.

Nota tangan saya : Saya jarang2 nak menegur adik2 pengasuh di taska ni sbb dah terbawa2 dan terbiasa dengan konsep babysitter, kena berhati2 dan berfikir 20kali sebelum menegur penjaga anak2 saya. Walaupun ramai kawan yang kata kalau anak2 kat taska senang sikit nk menegur, tp bagi saya... tetap susah... huhuhu

Wednesday, September 7, 2011

Nanti kakak mati...

Saya biarkan damia mandi manda sendirian semalam sambil saya mengemas di dapur. Bila dah siap, damia panggil saya utk lap badannya. Sambil tu kami borak2.

Mama : Damia mandi sabun tak?
Damia : Tak...
Mama : Kenapa tak sabun? Nanti busuk banga (loghat kelate)
Damia : Mama, jangan banga, banga... nanti kakak mati....
Mama :  (Speechless)

Huhuhu... damia.. damia... ada2 je jawapannya...

Monday, September 5, 2011

Salam aidilfitri buat semua..:)

Salam aidilfitri buat semua.... Mohon maaf andainya saya ada salah dan silap, sama ada yg tersedar atau dalam keadaan tidak sedar. Andainya ada hutang yg belum berbayar yg saya sudah terrrrlupa, mohon dikhabarkan. Moga2 silaturrahim yang terjalin di antara kita terus kekal hingga ke akhir hayat, INSYAALLAH.

.............. cerita ceriti raya akan menyusul...:)

Friday, August 26, 2011

Happy Birthday Dinie chan

Lilypie First Birthday tickers


Kehadiranmu...
... benar-benar menguji kesabaran kami sbg ibu bapa...
.. benar-benar mengajar kami erti keibubapaan...
.... benar-benar membuatkan kami buntu seketika & berfikir panjang....
... benar-benar membuatkan kami tak tidur malam...
.... benar-benar memberikan kami pengajaran, pengalaman yang baru....
alhamdulillah, kehadiranmu memberi makna yang besar buat kami... syukur kepada ALLAH...

Harapan mama & papa...
  • moga sentiasa dilindungi dan diberkati olehNYA setiap masa.
  • moga jadi anak yg solehah.
  • moga sentiasa mengingati keluarga walau di mana saja berada.

Thursday, August 25, 2011

16 Ramadhan yang lepas..

Genaplah umur dinie chan setahun dalam bulan Islam. Masih ingat lagi detik2 kelahirannya tahun lepas di bulan Ramadhan. Moga2 sepanjang perjalanan hidupmu sentiasa dilindungi dan diberkati oleh ALLAH. InsyaALLAH.
Ceritera bersalin dinie chan tahun lepas ada kat sini.

Lagi 2 hari je genap setahun (bulan Masihi) cik dinie mama ni..:)

Dinie chan....
  • keletahnya amat melucukan..
  • dah pandai merajuk kalau kena marah..
  • berjalan tak berenti2...
  • suka peluk2 & buli2 kakak mia
  • suka kiss2...
  • pandai bye-bye
  • pandai flying kiss
  • pandai hi-five
  • hebat memanjat tangga..
  • makan serba serbi, mama pun tak pantang sangat utk dinie chan..:P
  • manjaaaaaaaaaaaa... asyik menempel ngan mama je kerjanya...



Wednesday, August 24, 2011

Renungan hari ini....SIHAT SEBELUM SAKIT

Syukurilah nikmat yang ALLAH kurniakan..... tiba2 saya terasa utk share apa yg terngiang2 di fikiran saya di FB saya.....
Renungan :
... kalau kita rasa kita paling miskin, ingatlah masih ada org lagi miskin dari kita,
kalau kita rasa kita tak dapat makan yang best2, makan kat hotel2, ingatlah masih ada org yang langsung tidak dapat menjamah makanan,
kalau kita rasa kita paling sengsara, ingatlah masih ada org yg lebih sengsara daripada kita.
yang paling penting.... setiap nikmat yang dikurniakan ALLAH mestilah disyukuri.
Alhamdulillah, minggu lepas saya berpeluang utk berjumpa dengan kawan saya yang mengidap penyakit kanser. Syukur kerana saya dapat menunaikan hajat yang tertangguh ini. Bila melihat beliau yang cukup tabah, 'nampak' sihat, saya jadi insaf. Saya tahu, jauh di sudut hatinya tersembunyi kebimbangan yang amat sangat, tapi saya percaya beliau mampu menghadapinya, INSYAALLAH. Melihat keadaannya, saya jadi insaf kerana kurang mensyukuri nikmat SIHAT yang ALLAH kurniakan. Insaf kerana selalu alpa dengan nikmat2 yg ALLAH berikan, seolah2 nikmat itu adalah suatu yang lumrah. Ya ALLAH, ampunkan hambaMU ini YA ALLAH....
Saya bermohon semoga ALLAH sembuhkanlah kawan baik saya ini, kurangkanlah segala kesengsaraan beliau, semoga beliau kembali tenang bersama keluarga tercinta. Moga2 beliau sentiasa ingat yang takdir ALLAH itu ada hikmahnya...

Nota tangan saya : sebanyak mana pun duit yang kita ada, sebanyak mana pun harta yang kita kumpul, sekuat mana pun kita bekerja, andainya tidak dikurniakan nikmat SIHAT, maka semuanya tiada ertinya.... SYUKURILAH SEGALA NIKMAT yang ALLAH kurniakan.......

Lama sungguh...

... blog ini sepi.
saya perlu buat sesuatu supaya momentum utk menulis terus datang. tiada lagi perasaan malas, sila pergi jauh2 alasan sibuk....
saya minta maaf kerana meninggalkan entry ini tanpa sebarang kesimpulan. saya kira ramai yg mendapatkannya daripada suratkhabar serta entry2 di blog2 lain. apa yang saya tahu, kata putusnya adalah hukumnya HARUS. tp setiap kali saya memikirkannya, hati saya berbelah bagi. jadi utk mengelakkan hati saya terus tidak tenang, saya keluarkan simpanan yg tak seberapa drp akaun ASB saya dan memasukkan ke tempat yg saya rasa hati saya lebih tenang. kini saya tidak perlu gundah gulana lagi......:)

nota tangan saya : saya ingin menghidupkan kembali blog saya ini. INSYAALLAH.
rumah saya yg satu lagi itu masih juga wujud, tp menulis di sana tidak seperti menulis di rumah sendiri rasanya.

Wednesday, June 15, 2011

Status ASB : Halal @ Haram??

Bila baca entry suziey ni,berdetap detup jantung saya. Apakah benar???
Untuk tau lebih lanjut, boleh baca di link2 yg berkenaan kat blog suziey. Harap2 ada kata putus yg bakal dibuat oleh org2 dari PNB sendiri. Jangan hanya kami itu dan kami ini sahaja ye.



Tuesday, June 14, 2011

13 jun 1987 - 13 jun 2011

.......sudah 24 tahun arwah ayah saya meninggalkan saya.....
saya rindukan kasih sayang seorang ayah, baru 2-3 tahun saya ingin bermanja2 dengan arwah ayah, beliau sudah pergi menyahut panggilan Ilahi...
pada masa itu saya baru berusia 9 tahun, dan pada waktu itu saya baru sahaja 3 tahun kembali bersama2 keluarga kerana dibesarkan oleh arwah nenda dari sejak dilahirkan....
saya rindukan ayah... moga arwah berada dalam golongan org2 yg soleh, INSYAALLAH....

Monday, June 13, 2011

Time kasih mama...

Semalam....... damia tiba2 datang ke dapur sambil bawa album gambarnya masa baby2...
DAMIA : mama, mama, sape ni?
MAMA : damia laaa, masa baby.. masa kecik macam adik...
DAMIA : bukan laaa, ni adik...
MAMA : bukannnnn, tu damia tu... damia masa baby...
DAMIA : ouhhh, time kasih mama....
MAMA : :))

**sejukkk telinga mama mendengarnya, karakternya mmg lembut, bersopan gitu... manja... pantang kena marah sikit wpun tanpa ditinggikan suara, sure akan menangis kesedihan...

mari belajar babywearing..:)



Happy 3rd birthday to damia chan!!!

Sambutan kecil2an kita berempat.:)
 kek adalah hasil kerja tangan adik seofis, cik puan majiah.
kalau berminat nak tempah silalah ke sini.

Doa mama, moga damia jadi anak yg solehah dan sentiasa diberkati ALLAH...
Andainya bukan kerana hadirnya damia dalam hidup mama.....
.......mama tidak kenal apa itu erti 'mama' yang sebenar...
.......mama tidak akan tahu sejauh mana kasih sayang bonda mama terhadap anak2...
........mama tidak akan pernah merasai apa itu pengorbanan seorang ibu terhadap anakandanya....
........mama tidak akan bergelar mama seperti hari ini.....
Terima kasih ALLAH kerana memberikanku peluang dengan hadirnya permata hatiku, NUR DAMIA HARYSA......


Mama sayangkan damia yang tiada galang gantinya... Semoga hidupmu terus disinari cahaya kebahagiaan, INSYAALLAH.....
tak sabar nak tiup dah niii.. :P

yeayyy!! akhirnya papa bagi tiupp...

tak padam padam laaaa...

mari kita potonggggggggggg...

Friday, June 10, 2011

Teddy bear mama :)

kenit kecit mama dah berjalan dah.... tak konfiden mama nak lepaskan dinie ni kat supermarket... sbb kenit sangat lagik... hohoho
dinie@9 months
video

Tuesday, April 26, 2011

Pindah lagi.....

..... pindah rumah lagi... bukan rumah sebenar, rumah alam maya saya.:)
tiada sbb2 yg konkrit pun, just sbb dpt rumah baru je. Org bg kita guna laa kan? Hehehehe.. Rumah baru ni hadiah dr mamafiza-littlekittle. Doumo arigatou gozaimasu LK team!!!
Kalau korang ada masa jengah2 sini, silalah jengah ke sana ye. http://bizniaga.com/lailasani/. Adalah jugak sikit update di sinun. Cuma kebanyakan setting adalah masih default setting. Saya terhegeh2 nk godek2 sbb wordpress pulok. :P

Nota tangan saya : Sangat sayang nk tinggalkan rumah ni sbb HEADER yg comeylsss....:P
Rumah ni akan masih dikekalkan selagi ia masih nk 'bernyawa'.... banyak kenangan..:))

Wednesday, April 13, 2011

Anak 3 tahun masih menangis malam?

... sesiapa yang ada tips atau petua atau cadangan... sila2kan berkongsi.
bagaimana utk elakkan/redakan anak yg berusia 3 tahun menangis malam2... bukan melalak tetapi menangis kesyahduan, biasanya memanggil mamaaaa, mamaaaa.... & ofkos mama yg kena melayan si kakak ni. Dan disebabkan kakak menangis, si adik pulak yg terjaga dan sudah semestinya mama jugak yg kena layan sbb si adik nak susu laa kan...

sesiapa yg ada tips, harap dpt kongsikan...
TQVM~~!!!

Kalau susu merudum...

... jgn panik, jgn gelabah.....
cari sebab kenapa, cari solution....
.... mungkin memerlukan milk booster? perlukan rehat? perlukan tido yang cukup?? jgn stress!


**tengah menanti alfalfa dr mommylyna.


**pam 10:29 hari ni-20 minit, 2.5 oz??? aduyaii....:(

Wednesday, April 6, 2011

Semua dah kena blok daaaa...

....... nak update blog mmg sah2 tak boleh laa kan kat ofis penjara+sekolah menengah ni, tp yg sangat2 ku kecewa ialah...
TAK BOLEH KOMEN DAAAAAAAAAAAA........
biasanya waktu rehat tengah hari kat ofis laaa saya jengah sana sini sbb kalau balik rumah mmg langsung tak sempat dah... + tido awal laa kan...
klik aje part komen... SEMUA KENA BLOK... aduyaiiiiiii...
ampeh sungguh..!!!
boring weiii.....
dan makin bertambh blog2 dlm list saya ni yg kena blok jugak... adeihhhhhh..
sabo ajelah...

Nota tangan saya : saya mmg suka tinggal jejak kalau jengah ke rumah org... biasanya laaa, tp tengok topik laa jugak kan...:)

Belian saham untuk akhirat...:)

Salam.......
**lama sungguh blog ni berehat.. :P

Kepada yg ingin membeli saham utk akhirat-menambahkan bekalan akhirat, bolehlah berbuat demikian dgn menyumbangkan sedikit harta duniawi anda utk pembinaan surau Indahpura, Kulaijaya, Johor.

Akaun Bank - Affin Bank Berhad
Nama Akaun - Surau Indahpura
No Akaun - 105540000216

Nota tangan saya : Sekiranya ada yg ingin tahu lebih lanjut mengenai pembinaan surau ini, bolehlah menghantar email ke lailasani@gmail.com. Saya akan panjangkan ke pihak yg lebih mengetahui ttg perkembangan pembinaan surau ini. Terima kasih.

Thursday, March 3, 2011

Model telekung cilik saya

Kepada sesiapa yang tengah mencari2 telekung utk dipakai sendiri mahupun dijadikan hadiah, bolehlah jenguk2 ke kedai kecil saya ye. Hanya model telekung kanak2 sahaja berjaya ditayangkan, model telekung dewasa tidak digalakkan utk ditayangkan di sini :P.

Layan gambar2 model yang mula2 sangatlah sopan........ setelah beberapa minit berlalu, model jadi lion daaa....:)
.......... dan akhirnya taktau telekungnya ke mana, nasib baik photographer tangkas!!




..... diselitkan juga gambar si adik yg meleleh2 air hidungnya. kesian si adik yang selsema beberapa hari dah... :(



Wednesday, March 2, 2011

e-Filing oh e-Filing

Yess!! Kali pertama dalam sejarah bekerja saya telah melunaskan hutang dengan pihak LHDN dengan begitu cepat. Tahun ni mmg alert betul2 dengan bayar2 cukai ni, sbb taknak ada kejadian gabra-gubra macam tahun lepas. Baru semalam LHDN bukak e-filing ni, hari ni saya dah hantar! Lega... dah tak perlu nak fikir2 lagik. Ada rejeki lebih, dapat laa lebihan2 duit yg dah dilaburkan. Kalau takde rejeki, terima ajelah ketentuanNYA. Rejeki kan DIA yang tentukan, jadi kena pasrah & redha.:)

Akhir kata, silalah bayar cukai sebelum tarikh tutup ye. Tarikh tutupnya adalah 30 April untuk org2 yang tiada punca perniagaan, sama je dengan tahun lepas.




Tuesday, February 22, 2011

.. bagaikan terputus nyawa dari badan...

 ... jantung bagaikan berhenti berdegup....
memangku damia yang lemah longlai tanpa sebarang reaksi, mata terbeliak, tangan kebiruan dan kadangkala mengalami kekejangan. air mata bagaikan tak dapat ditahan lagi tapi saya kuatkan hati memanggil2 nama damia. hanya mampu berdoa moga Tuhan panjangkan nyawanya sambil membasahkan seluruh tubuhnya.
itulah perasaan saya semasa melihat damia terkena sawan demam, pertama kali dalam hidupnya....
cemas, panik, sedih... semuanya bercampur baur. kekurangan ilmu ttg sawan demam dan pertolongan cemas semasa anak sawan membuatkan saya dan suami lebih panik. tidak tahu apa yang harus dilakukan. bukan tidak pernah membaca ttg sawan demam tetapi kurang prihatin. itu memang silap kami.  mujurlah saya ada pengalaman melihat bonda saya mengendalikan adik2 saya yang pernah terkena sawan semasa saya masih di sekolah rendah. yang saya ingat dan terbayang2 di fikiran adalah bonda saya mandikan dengan air sejuk. semasa damia terkena sawan, kami berada di dalam kereta, mujurlah ada sebotol air mineral yang saya beli sebelum keluar pada paginya. saya basahkan seluruh tubuhnya. sesekali ada respon dari damia tetapi damia tak mampu berkata apa2. hanya reaksi kesejukan. dan saya telah membuat kesilapan besar pada waktu itu. oleh kerana terdesak utk melihat damia sedar, saya telah memberi damia minum. saya melihat damia menelannya, hati saya sedikit lega..... tapi rupa2nya saya SILAP.
ADALAH SANGAT BAHAYA MEMBERI MINUM utk anak yg mengalami sawan. kemungkinan anak akan tercekik atau air akan masuk ke peparunya. SANGAT2 BAHAYA!! (ini saya google selepas kejadian) syukurlah tidak ada apa2 yang terjadi pada damia waktu itu.
kami terus menuju ke bahagian emergency dan waktu itu damia sudah separa sedar. damia mula menangis kerana kesejukan. ALHAMDULILLAH, syukur pada ALLAH. damia sudah sedar sepenuhnya. damia dimasukkan ke wad selama 2 hari 1 malam. sekali lagi saya terkejut kerana daripada hasil ujian makmal, damia disahkan positif influenza A. tetapi terasa lega bila doktor menasihatkan agar sentiasa monitor demamnya dan memberikan antiviral FLUHALT selama 5 hari. Alhamdulillah demam damia makin berkurang dan sudah semakin ceria. Moga2 damia cepat sembuh seperti sedia kala. Inshaallah.

Untuk mengetahui info lebih lanjut ttg sawan dan pertolongan cemas yg boleh dilakukan semasa anak sawan, bolehlah berkunjung ke sini atau sini atau ke blog DR AZWAN.

Nota tangan saya :
1-pendapat saya, setiap ibu bapa MESTI ambil tahu ttg pertolongan cemas utk mengelakkan panik sekiranya berlaku apa2 terhadap anak2. kejahilan saya tentang pertolongan cemas semasa anak sawan menjadikan saya sangat panik sewaktu kejadian.......
2-pastikan monitor suhu anak dan mengelap/membasahkan badannya dengan air paip @ air suam sedikit sekiranya anak demam (TETAPI JGN GUNAKAN AIR SEJUK @ AIS). ini adalah salah satu cara utk mengelakkan anak terkena sawan.

Wednesday, February 16, 2011

Kasih kita.......

16022007........

moga kasih kita kan terus berkekalan hingga ke hujung nyawa..
moga perjalanan hidup kita sentiasa diberkati oleh Yang Maha Esa, inshaallah.....


Sunday, January 30, 2011

hachi ka getsu buri!!

 hachi ka getsu buri inaka ni kaerimasu!!!!
dh 8 bulan tak balik kampung. tak tengok muka bonda.:(
saya sangat rindukan bonda... sangat2...!!
moga kejadian seperti ini tidak akan kembali kepada saya bila anak2 saya dewasa kelak.
takuttt.... org kata apa yg kita buat kat bonda/org akan kembali kepada kita suatu hari nanti...
mohon bonda ampunkan... mohon ALLAH meredhai...

hati sungguh tak sabar utk balik ke kampung.
moga perjalanan kami ke kampung dipermudahkan... moga adik dinie tidak memperdengarkan dendangannya... inshaallah.
Balik Kampung

Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Balik kampung oh oh...( 3X )
Hati girang
Ho ho... Balik kampung (3X)
Hati girang

Terbayang wajah-wajah yang ku sayang
Satu-satu tersemat di kalbu
Pasti terubat rindu di hati
Menyambut kepulangan ku nanti

.........selamat bercuti...
selamat balik kampung kepada yg balik kampung. moga selamat sampai ke destinasi.:)

Tuesday, January 18, 2011

HAPPY BABY CONTEST *sticky entry sehingga 18 Jan*

 

Thanks Ealyie kerana menge'tag' saya... walaupun hampir nk tarikh tutup dah. Esok pkl 5 petang. Sibbaik sempat cek bila tarikh tutupnya.
Sesiapa yg nak join, sila ke link di atas ye. Hadiah2nya sangat menarik especially utk org2 yg menCDkan baby & bf baby.

Category A : Berumur kurang dari 2 tahun pada 31 Januari 2011


senyum dik, senyummmm...

NUR DINIE HAZIQA BINTI HUSAINI
TARIKH LAHIR 26/08/2010

Category B : Berumur di antara 2 tahun - 4 tahun pada 31 Januari 2011
 ..... ni bukan senyummm.. gelak.. sambil kontrol ayu gitu.. :)

NUR DAMIA HARYSA BINTI HUSAINI
TARIKH LAHIR 12/06/2008

Nama bonda mereka ialah NORLAILA ISMAIL.

Dengan ini, saya dgn besar hati ingin menge'tag' MUZLINA.:)

Wednesday, January 12, 2011

Adik dan kakak.......

...mama yang beria2, suka sangat nak pakaikan 2 beradik ni baju yang sama. Nasib baik jugak adik size L, kakak size S. Kalau tak, memang tak merasa laaa.... hihihi...
.. buat masa sekarang adik DAH boleh pakai baju 6-12 bulan, kakak MASIH boleh pakai size 18-24 bulan. :)






Blog Widget by LinkWithin