Tuesday, September 28, 2010

Hari merdeka yang TERPENJARA

Aik! baru nak citer pasal hari merdeka ke? Lebih kurang gitulah, saya ni kan selalu tertinggal train. hehehe. Baru nk mengaktifkan diri mengepos entry setelah berhibernasi bersama baby baru.:)
Tapi saya bukan nak cerita tentang MERDEKA, tapi nak cerita tentang TERPENJARA.

31 OGOS yang lepas semua rakyat Malaysia sambut merdeka, tapi kami TERPENJARA di wad Hospital Kulai. Huhuhu. Bb Dinie yang baru berusia 5 hari terkena jaundice/kuning. Kronologi jaundice bb dinie (kronologi lagikk daaa...) :-
bb dinie yg rimas dgn spek mata putih..

29 OGOS 2010
Mata dan muka kelihatan kekuningan tapi kami tak pergi cek kat hospital lagi. Beli 'ubat kuning' dari kedai ubat cina utk mandikan bb dinie. Ada juga yg cadangkan bagi minum susu kambing kat baby tapi saya taknak ambik risiko. Saya hanya dengar dan angguk2kan sahaja bila ada yg cakap.
syokkk tido....
bogel2.... tinggal diaper, sarung tangan n stokin je. bila malam, kesejukan sampai takleh tido. saya ngelat sikit sbb kesian bb tak keruan dan menangis, letak lampin kat badan bb. nurse pun tak ckp apa....

30 OGOS 2010
Kekuningannya dah kelihatan di badan. Apa yg saya ingt daripada penerangan nurse yg datang rumah masa bb damia dulu, jaundice ni bermula dari mata, muka dan turun ke badan. Jadi, saya kira jaundice bb dinie ni dah makin seriuslah. Petangnya kami bawa bb dinie ke hospital kulai. Alhamdulillah, kami tak perlu tunggu lama di hospital sbb ada kaunter khas utk cek bb yang kena jaundice. Saya bagi 5 bintang utk mereka!! Keputusannya adalah 14 mg/dL. Mengikut kata nurse yg bertugas, level 14 mg/dL adalah TINGGI bila dibandingkan dengan bilangan hari kelahirannya. Jadi, kami disuruh pergi cek lagi pada keesokan harinya walaupun hari cuti merdeka. Lagi sekali saya TABIK spring kepada mereka! Hari cuti pun bekerja!! Syabas org kerajaan!

31 OGOS 2010-pagi
Seawal 8 pagi kami ke hospital. Keputusannya adalah 16 mg/dL. Adussss!! Makin meningkat! Kena pegi ke bahagian EMERGENCY! Dalam hati saya, MESTI KENA MASUK WAD NIH. Sesampai je kami kat bahagian emergency, YA ALLAH! manusia punyalah ramai. Sampai pukul berapa nak kena tunggu ni. Tunggu punya tunggu, sampailah giliran kami. Kali ni pun kami bernasib baik kerana nombor giliran adalah mengikut kategori. Alhamdulillah. Memang betul sangkaan saya, kami kena warded. Tak kisahlah kan, yang penting level kuning bb dinie turun dengan cepat.


31 OGOS 2010-tengah hari
Bermulalah episod saya yang dalam pantang di wad bersama bb dinie yg dijemur di bawah sinaran mentari, ops!! di bawah cahaya biru aka rawatan foto. Sob! sob! sob! Orang dalam pantang kan sensitif lebih, hormon tak stabil. Sedih tau! Huhuhu... Kisah di wad akan diceritakan dalam entry yg lain nanti insyaallah.

31 OGOS 2010-petang
Keputusan ujian darah 10.9 mg/dL.

01 SEPTEMBER 2010-pagi
Keputusan ujian darah 12.0 mg/dL.

01 SEPTEMBER 2010-tengah hari
Kami dibenarkan keluar dr penjara. Alhamdulillah.....

**penerangan lebih lanjut tentang jaundice/kuning ni, bolehlah refer ke sini atau ke sini.
kaki kecit...

Nota tangan saya : 
Sedih hati bila melihat kaki dan tangan kecil itu dipicit2 utk diambil darahnya. Lebih sedih bila melihat baby menangis bagaikan kena dera. :(
 

2 comments:

CatlinaFly said...

samalah laila...sgt2 tensi massa e-ein warded(umur 5 hari)...tapi dia punye nyeyak tido dek janudice ni sampai tak sedar nurse cucuk tapak kaki amek darah..

sgt tensi hampir2 meroyan juge,bila pikir2 balik padahal takdelah leh wat tension sgt, tapi masa tu kita kan mental dan emosi tak stabil.....dgn sakit berjahit agak panjang coz vakum...

tahniah damia dah jadi kakak..welcome to the world baby dinie...congrat2 laila & sani..

Unknown said...

ouh... e-ein tak sedar eh... baguslaa camtu... kita tak hiba sangat...
dinie aritu masa cucuk dia ok.. masa nurse picit2 kaki nk kuarkan darah tu melalak cam ape... hahahah

yupss.. semuanya bercampur2... tu yg jd stress.... nk tido pun tak lena... tambah pulak dok teringat kat anak kat rumah pun ye jugak... heheheh..

thankss iena...

Blog Widget by LinkWithin