Monday, November 15, 2010

Projek BM : donut yang hampir gagal

Ni minum petang minggu lepas. Gigih nak mencuba buat donut. Tapi gagal part mendeko. Yang berjaya hanyalah donut cheese ajork.
Donut cheese n d gang, coklat terlampau cair, langsung tak melekat.. huhuhu.. shippai part mendeko.
Resepi adalah copy-paste dari sini. Copy-paste.
Donut Kak Sue (ResipiNet)
 Ingredients·          
3 cups multi-purpose flour   
2 tsp instant yeast
3 tbsp caster sugar         
3 tbsp milk powder         
3 tbsp shortening          
200 ml water 
 
Method (if using mixer)         
Combine all dry ingredients. Mix wellAdd in water. Beat to form a dough. Add in shortening. Continue to beat till a smooth dough is formed. It should have an elastic touch. Leave to proof for 15 – 30 minutes till it doubles its size. Roll dough into 1cm in thickness. 
**saya guna BM je, malas nak uli. 
ni damia punya... donut rabbit... bukan donut gigi tau...:P

 
 chef cilik.... gigih uli tepung buat donut jugak... tp donutnye kecik-kecikkk aje...
Nota tangan saya : Kebanyakan yang buat guna resepi ni, katanya gebu2 dan sedap. Saya buat tak berapa menjadik daaaa....... nti kita cuba resepi lain lak nanti..


2 comments:

TopsyTurvyMum said...

sudah lama jugak daku tidak mendonut hehe..
resepi tak compatible ngan BM kot<- ni je alasan yg aku tau hahaha pasal penah gak kena camtu..org lain punya elok jerrr ..kita punya tak BERAPA nak jadi..apa2 pun janji sodapp!!

comel yg rabbit shape tu:)
Eid Mubarak to u n ur family:)

lailasani said...

hehe.. yang pasti, resepi donut akak akan dicuba-yg mana mmg compatible dgn BM itu... hehehe..

rabbit tu, abangnda ai ckp donut gigi... hahahah...

thanks ttm..
salam aidil utk ttm n family jugak...

Blog Widget by LinkWithin