Tuesday, September 21, 2010

Pernikahan DINI! opsss... silap tajuk, PELAHIRAN DINIE yang agak mencemaskan....

Sebelum kronologi kelahiran puteri kedua saya, bb dinie agak pudar dari ingatan (hilang dr ingatan tu tak mungkin laaa kan..) ingin saya abadikan kenangan itu dalam 'diary' saya ni.:)

24 OGOS 2010
EDD saya! Langsung tiada apa2 tanda. Hati adalah berdebar2 menanti tanda2 kelahiran. Masa ni masih lagi gagah utk berjalan2 ke Giant.

25 OGOS 2010
Akhirnya ada tanda2 bb dinie nak keluar. Keluar tanda2 kecoklatan, perut memulas2 dan selalu nk buang air serta contraction setiap jam tetapi tidak konsisten spt yg saya coretkan dlm entry ini. Oleh kerana contraction yg tidak konsisten dan tak berterusan hingga ke malamnya, sy mengambil keputusan utk berhibernasi dulu di rumah. Dan tidak putus2 berdoa agar tidak bersalin pd mlm tersebut sbb memikirkan damia dan bbsitter. Alhamdulillah mlmnya hanya sekali sahaja contraction.

26 OGOS 2010
Pagi2 lagi encik suami bertanya, nak ke hospital ke? Saya cakap, takpelah dulu. Kalau sakit nanti saya call abang kat ofis. Hehehe... Masih bertahan tu! Lagipun mmg takde contraction pun mlmnya. Walaupun dalam hati berbelah bagi jugak nak terus ke hospital atau tidak. Takpelah, percaya pada kata hati sdiri. Dari pagi ke tengah hari, hanya 2X contraction. Selepas beraktiviti Alif-Ba-Ta dengan cik damia, kami sama2 tertidur kepenatan (Saya penat puasa, damia penat belajar.. hehe). Pukul 1.30 petang saya terjaga dan masih melayan mata...... dan...........
CONTRACTION pun bermula....
  • 1330
  • 1345
  • 1400
Erkkss... 15 minit sekali!! Peluh jantan betina dah mula keluar kat dahi! Contraction kali ni lain macam sikit, sakittttttttt!!! Terus call encik suami bagitau. Encik suami kata, "OK, SAYA BALIK!!" Dalam pada tu saya sempat lagi cakap kat encik suami, ke nk tunggu lagi setgh jam? Hehehe... Tapi encik suami kata, "SAYA BALIK SEKARANG!!"
CONTRACTION LAGIK!
  • 1400
  • 1410
  • 1425
Allamak! makin kerap ni, contraction 10-15 minit sekali dan sangat2 sakit!! Terasa macam dah hampir nak bersalin. Huhuhu. Dalam pada tu saya masih sempat lagi fikir nak mandi, nak sembahyang zohor, nak mandikan anak dara, nak bagi anak dara mkn tengah hari. Paling penting kena bagi anak dara makan dulu sbb nak pegi rumah bbsitter tiba2 ni tak sure ada makanan atau tidak kan. Sambil saya sembahyang zohor, saya bagi anak dara makan sendiri je sbb rasa dh tak sempat dah nak bg anak dara mkn sambil2 melayan dia. Nasibbaik jugak anak dara tak merengek2 dan mengada2 wpun baru bangun tidur.

Lebih kurang 1430 @ 2.30 petang
Encik suami sampai rumah. Bergegas nak ke hospital! Kelam kabut!!! Encik suami makin kelam kabut bila tengok saya yg mengalami kesakitan yg amat sangat setiap kali contraction. Tak boleh berjalan! Tak boleh bercakap!!!! Memang masih terasa2 lagi kesakitan tu sehingga saat ini. HUH!! Sangat2 sakit! Masa masuk kereta saya sempat lagi berkata pada suami. "HATI2 BANG, SAYA RELA BERANAK DALAM KERETA DARIPADA SAYA MATI ACCIDENT.........." huhuhu... tetiba teringat kejadian ibu hamil yang accident masa dalam perjalanan ke hospital baru2 ni. Takut weiii.....!!

1445 @ 2.45 petang
Bertolak ke rumah bbsitter dan terus menuju ke hospital. Dalam perjalanan tu baru call bbsitter, diorang satu keluarga bersiap2 utk keluar membeli-belah raya. Alhamdulillahh, diorg belum keluar lagi. Kalau tak, mmg tak tahu nak letak damia kat mana. Mungkin juga terpaksa masuk labour room bersama2 dengan papa... Hahaha...

1500 @ 3.00 petang
Pekan Senai, estimate utk sampai ke hospital adalah setgh jam. Contraction masa ni adalah 4 minit sekali. Saya teramat risau kalau2 air ketuban pecah! Risau kalau2 terbersalin dalam kereta! Time tu saya dan suami hanya mampu berdoa moga sempat sampai ke hospital sambil bercakap2 dengan baby supaya 'tunggu sekejappppp' je lagi. Sakitnya mmg ALLAH aje yang tahu! Rasa tak tertahan, tapi kena tahan ajelah kan?! Nak buat cemana lagi. Masih dalam kereta pulak tu. Keadaan jalan time ni adalah lengang, alhamdulillah. Bukan waktu jem. Syukur...
Sempat telefon bonda dan ibu mertua utk mohon restu dan doa mereka. Dan sempat juga sms kawan2 terdekat yang saya sudah on d way ke hospital.

Hampir 1530 @ 3.30 petang
Sampai di hospital. Saya dah tak boleh berjalan! Contraction dah kerap sangat! Naik wheel chair ke labour room. Saya dah tak fikir perkara2 lain dah, yang penting baby saya ni nak keluar! Ngeeeee.... Sampai ke labour room, midwife yang bertugas terus cek bukaan. Beliau berkata "FULLY DILATED!" Dalam hati saya, aih! biar benar!! Bila saya dengar2 beliau borak2 dengan sorang lagi midwife, bukaan masa tu adalah 6.5 cm. Terus beliau mengarahkan kawannya prepare segala peralatan utk sambut baby sementara beliau sendiri menelefon doktor. Suami saya pula diarahkan utk pergi register. Saya?? Menahan kesakitan yg tak tertahan!! Saya perlukan GAS!
"Dik, boleh bagi gas tak? Dah sakit sangat2 ni..."
"Kejap eh kak...." Sbb adik tu tgh sibuk prepare peralatan nk bersalin... Dalam hati saya, tolongggglah dik, sy dah sakit sangat2 ni.. Sabar ajelah...
Ok, dapat GAS! Tingtong sekejap dapat sedut gas. Saya taktahu fikiran saya melayang entah ke mana. Pening! Terasa sayup2 je percakapan2 midwives yang bertugas. Beberapa minit kemudian, TUPSSS!! Terasa seperti terkencing tapi banyak pulak air yg keluar. Yupsss, air ketuban pecah!
"Kak, saya rasa air ketuban pecah"
"OK.. OK..." Midwife cek bukaan, saya tak sure masa ni berapa cm tp midwife tu dok pesan2 kat saya
"JANGAN TERAN DIK" Dalam hati saya, cemana aku taknak teran ni, baby dah betul2 nak keluar.
"SEDUT GAS DIK" Yup, saya cuba utk fokus pada GAS! Bukan fokus pada contraction dan nak meneran. Mana laaa midwife tu taknak bagi saya teran, doktor pun belum sampai ke labour room, suami saya masih kat tempat registration. Dalam hati saya, 'mana suami saya ni??'
"Kak, tolong telefon suami saya kak" saya merayu.... Mana taknya, saya rasa baby dah betul2 nak keluar tapi encik suami tiada di sisi pulak.

Beberapa minit selepas tu, dengan pandangan yang berbalam2 saya nampak doktor dan doktor cuba berkomunikasi dengan saya.
"BB dah nak keluar dah laila"
"Ye doktor, sakit doktor" Itu aje yang mampu saya jawab.
Dan selepas itu barulah suami saya selamat sampai ke labour room. Si dia masih lagi gementar dan menggigil kerana ke sana ke mari sehinggakan terlupa dan tak sempat nk snap gambar banyak2 kat labour room. Yups, photographer hebat saya tu pun boleh terkedu bila tengok baby dah betul2 hampir nak keluar. Sedar tak sedar, saya diminta lepaskan gas dan push beberapa kali.

Tepat jam 1557 @ 3.57 petang
Baby dinie selamat dilahirkan. Alhamdulillahhhhh, syukur padaMU YA ALLAH.
 sejurus selepas dilahirkan..... mama lega dan bersyukurrrr bb dinie dilahirkan dengan selamat, alhamdulillah...
wajah seorg kakak....
 ... kesiann si kakak tidur kat lantai, papa DD tidur atas sofa je temankan mama dan adik dinie.... 

 .. terima kasih juga kepada kak awanis dan farah.... midwife yg bertugas semasa saya bersalin...

Nota tangan saya : 
**Alhamdulillah, segalanya telah dipermudahkan oleh ALLAH. Berkat bulan Ramadhan yang mulia, berkat restu suami, berkat doa ibu bapa, berkat doa family dan kawan2, dengan izinNYA pengalaman bersalin kali ni adalah begitu lancar walaupun agak kelam kabut.
**terima kasih yang tidak terhingga utk super hero kami aka encik suami yg sentiasa di sisi.... luv u so much!!! 


6 comments:

yatie chomeyl said...

gas tu untuk tenangkan kita eh kak? x pernah guna gas tu, jd xtahu

Unknown said...

utk ilangkan sakit aka khayalkan kita.. nama lain adalah 'laughing gas'.... konon tak ingat sakit laaa kan fungsinya... tp mmg betul2 khayal laaa kejap... kita akan jadik melayang2.... 'DADAH' mmg syok ropanya... hahahahah...

Normaliza said...

Saya amik gas gak masa bersalin dulu. Pastu trus terbayang ayam golek. Boleh plak ckp kat nurse "saya nak tido dulu boleh? Sambung teran besok pulak". Sudahnya nurse tak bagi sedut gas dah..hehe..

Tapi walaupun sedut gas tu, sakitnya masih terasa. Macam tak kurang pun..hmm..

Comelnyer dini.. :)

MuzZz said...

walaupun kelam kabut tapi tengok gambar cam penuh ngan kronologi..hehe..cam kitorang aritu..walaupun tak kelam kabut..tapi bateri kamera kong daa...haha.
terharu jek klu baca detik2 kelahiran bb nih

puteri said...

Tahniah dah tambah ahli keluarga sorang lagi.....

Unknown said...

normaliza,
hahahahahha.... terbayang ayam golek? lawak.. lawak... mmg khayal sungguh2 tuh...
aah.. mmg terasa pun sakit tu, cuma tak fokus pd sakit jaa...

meacih.. *dinie*

muzz,
hehehe... sempat laa mama yg sibuk beranak ni suruh ambik gambo... cik abe asyik nk simpan kamera lam poket je sbb dh gigil... hahahahahha
aah, kalo diingat2 balik pun mmg tharu n 'seriau'
**seriau=bukan takut... :)

puteri,
thanks....
sekrg kami berempat... alhamdulillah..

Blog Widget by LinkWithin