Sunday, September 13, 2009

12 September

bersiap sedia utk bersiar2 ngan motor bersama papa..


Usia Damia dah 15 bulan dan secara automatik, sy telah menyusukan damia selama 15 bulan. Alhamdulillah.
Mari kita tengok perkembangan damia setelah SETAHUN 3 BULAN INI.
  1. Setiap kali nk makan mesti baca doa. Sambil2 makan pun baca doa.
    Sebelum menyusu pun doa. Mata ngantuk nk tdo pun kalau suruh baca doa, mesti tadah tangan dulu.
    Cuma beza nya kadang2 diaminkan, kekadang tak. Sekrg dah pandai ikut2 baca doa tapi yg depannya ajelah.
    'ALLAH....' setakat tu aje...
  2. Sudah boleh faham arahan2 ringkas dan boleh disuruh. Adik saya kata, damia dah boleh jadi budak suruhan dah. Hehehe..
    Simpan baju-Letak baju kotor dalam bakul, kekadang SIMPAN dalam tong sampah sbb bakul baju dan tong sampah bersebelahan.
    Buang pampers-Pergi buang dalam tong sampah kat dapur.
    Buang kat dapur-Biasanya dia akan ckp 'DAH' kalau dah tak habis makanan spt biskut atau buah yg dimakannya. Nanti sy akan ckp 'PERGI BUANG KAT DAPUR. Dia akan ke dapur dan terjinjit2 nak letak makanan tu kat dalam sinki.
  3. Dah pandai suruh mama mengaji. Kalau sy pakai baju sembahyang, nanti damia akan tunjuk2 kat quran. TERPUKUL MAMA DI SITU.
    Ye, mmg dia tak bermaksud nk suruh sy mengaji sy je yg terasa... hihihi..
    Sebenarnya dia nk belek2 quran tu ms sy dok mengaji. Camne nk ngaji gitu? Nanti papa damia kena beli iqra' satu utk damia.
  4. Sgt suka ikut gaya org. Pantang tengok, pantang ajar wajib ditirunya.
  5. Dah pandai merajuk.... Ni ikut perangai sapa ni? hehehehhe
  6. Sekrg dah boleh berkomunikasi 2 hala perihal NAK.
    MAMA : damia nak susu?
    DAMIA : angguk.. angguk....
    sebelum ni semuanya dari damia aje. itu NAK, ini NAK.....
  7. Sgt suka naik motor bersiar. Pantang cakap, gi ngan papa naik motor. Sure OK punya. tengah nyusu pun berenti wooooooo....
  8. Sgt excited kalau nampak burung. Almaklumlah sejak dr 3-4 bulan dok usha burung tiap2 pagi sebelum pergi rumah bbsitter.
  9. Sgt suka buku. Balik dr rumah bbsitter setiap petang, mesti ngadap buku dulu.
  10. Pantang tengok apa2 sahaja dibiarkan tak bertutup. Pintu (segala jenis pintu) ke, botol ke, baju terdedah ke,
    damia akan suruh TUP (tutup).
  11. Suka melukis. Melukis cara damia laaa. Kalau dah melukis tu tersangatlah khusyuk sampai meleleh air liur.
  12. Setiap kali bukak pampers, damia akan ckp YEKKKKK.... setiap kali tengok PIG pun same... YEKKKKK sambil jelir2... (siapa laa yg ajar ni ye? hehe)
  13. Semua benda nak buat sendiri. Nak pakai seluar sendiri, nak pakai baju sendiri, nak makan sendiri... Alahaiiii... kalo dah makan sendiri tu, yg masuk mulut 3 bijik, yg tumpah 30 bijik...




5 comments:

syau said...

helo lelo!! helo sani!! helo damia!!

aduss.. lama gilos tak visit ini blog. sepagian mengkhatam blog lelo tau. siap gi fp sani lagi.

1. damia dah jadi toddler.. comel.. ada muka mak dia la :)

2. lelo rumah awak CANTIKS ok. piang pun menbelek-belek pics heheheh..

3. selamat maju jaya dalam new field. tak kisah la dept mana2,
priority change by time kan? kan?

4. selamat berpuasa and tak lama dah nak raya.. selamat hari raya!!

~Yu.Es~ said...

Haha..anak makin besar makin banyak keletahnya kan kan...motor we all takde bakul sebab scooter..tu yang takleh nak bawak sufia jalan2 naik motor lagi...:P

lailasani said...

syau,
hello.. hello...
lame gok tok update blog kan??? bz ke??? byk kali gak pi jengah2.. tp tak berupdate pung...
1-huh.. tang mana tu muka mak dia.. tak pernah org ckp pun.. sokmo ckp sama cam muka papa..
2-hohohooh... tenkiu,, tenkiu,, tp still kosong... perabut lom beli sbb ongkos dh abish...
3-thankss n wish me luck...
4-selamat posa n selamat hari raya jugak.... i takleh bukak blog u kat ofis ni... kene blok daaaa.. ampes pcm...

mimi,
aah... byk sungguh keletah. damia tak pernah dok diam sesaat... ade je yg nak dibuatnya....
sokka... kalo buleh jalan2 naik motor, sure sufia suka.
damia addicted!

ibuaiman said...

pandainyaer damia nak bc doa...tak blh jd ni, nak kn ajar aqilah bc doa gak lar lps ni...hehe

lailasani said...

cn,
ajar laaa... setiap kali nk makan ke, nak nyusu ke, nk minum ke... sure kejap nanti lekat terus. kekadang papa damia yg termalu sbb damia yg angkat tangan nk baca doa dulu kalo kami nk stat makan.. hheheheh...
opsss.. damia akan angkat tangan utk bc doa jugak kalo dengar org mengaji kat tv... :)

aritu nk ajar doa naik kenderaan,
tp nampak macam dia ala2 confuse sbb tader makanan... hahahhahaha

Blog Widget by LinkWithin