Sunday, November 22, 2009

Monosodium glutamate aka MSG

Saya terpengaruh dengan iklan PASTI SEDAP-KNORR dan CUKUP RASA-MAGGI, maka sebulan yg lepas saya pun belilah PASTI SEDAP tu. Pagi tadi baru nak guna, bila tengok bahan2nya rupanya salah satunya adalah Monosodium Glutamate ataupun MSG. Konon2nya saya ni tak guna AJINOMOTO, tapi terrrrrrbelilah juga perencah yang ada MSG ini. Menyesal tak cek dulu sebelum beli. Patutlah dahaga betul tekak saya lepas makan ayam berperencah PASTI SEDAP ni.

Ini adalah makna Monosodium Glutamate yang saya dapat dari sini.
Monosodium glutamate, also known as sodium glutamate and MSG, is a sodium salt of the naturally occurring non-essential amino acid glutamic acid. It is used as a food additive and is commonly marketed as a flavour enhancer. It has the HS code 29224220 and the E number E621. Trade names of monosodium glutamate include Ajinomoto, Vetsin, and Accent. It was once predominantly made from wheat gluten, but is now mostly made from bacterial fermentation; it is acceptable for celiacs following a gluten-free diet.


 Nota tangan saya : Kalau nak tau makanan tu diletakkan AJINOMOTO atau tidak, kita akan terasa amatlah dahaga lepas makan makanan tersebut especially kalau kita membeli di kedai/restoran. 


2 comments:

ibuaiman said...

memang cn dah agak dah, mesti byk aji, tu psl sedap...Minta maaf yer lela, cn mmg anti benda ni sbb die mcm nak ajar orang tak reti msk....

lailasani said...

hehe.. takpe.. takpe.. tak kish pun.
alel mmg tak guna aji pun sbnarnya... terrrrsilap beli... iklan punye pasai... tak terpikir pulak diorg boh aji je rupanya...

Blog Widget by LinkWithin